אימייל ואתיקה
האתיקה של הפרסום באימייל נסמכת על הבנה אחת פשוטה: תיבת הדואר הנכנס של אדם היא חלק מהמרחב הפרטי שלו, בדיוק כמו סלון ביתו. על פי עיקרון זה קל להבין שמשלוח דואר זבל לתיבת הדואר של אדם דומה למשלוח צוות קידום מכירות שיפרוץ לסלונו.
עיקרון נוסף לנושא הפרסום במייל הוא העיקרון של "השנוא עלייך אל תעשה לחברך". אם אינך נהנה לקבל דואר זבל מדוע אתה סובר שאחרים כן?אם אינך נהנה להביט בהצעות מסחריות אנונימיות ונטולות כל רלוונטיות לך ולחייך, מדוע אתה סובר שמישהו אחר כן?
אתה צריך ויאגרה/שעון מזוייף/הלוואה מפוקפקת?
לא?
תאר לך שגם אני לא...
בעולם אוטופי היו שתי התובנות האלה מספיקות כדי ליצור מצב בו דואר זבל לא היה קיים אך לצערי העולם רחוק מלהיות אוטופי. למעשה היום למעלה מ-80% מכלל תנועת הדואר האלקטרוני בעולם היא תנועה של דואר זבל. הנזק לכלכלה העולמית כתוצאה ממצב זה מוערך בלמעלה מ-25 מיליארד דולר בשנה, עפ"י נתונים אותם מפרסם האו"ם.
חוק בה להסדיר סוגיות ומקרים בהם האתיקה והמוסר האישי אינם מספקים מניע חזק מספיק כדי שכללי התנהגות אנושית נאותה ישמרו. חוקים נדרשים גם במקרים בהם התפתחויות טכנולוגיות או מדעיות יוצרות סיטואציות חדשות ובלתי מוכרות אשר מעצם הגדרתן הם נטולות מרחב התנסות אנושי מספיק כדי שתתפתחנה עבורן אתיקה וכללי ההתנהגות נאותים. המרחב האינטרנטי בכלל, ומרחב הדואר האלקטרוני בפרט, הם מרחבים אשר תנאים האלה מתקיימים בהם ללא צל של ספק, והם אכן מהווים כר פורה לפעילות בלתי חוקית ובלתי אתית ענפה, ועל כן במקומות רבים בעולם, ובראשם ארה"ב, הממשל הסדיר את נושא הפרסום בדואר האלקטרוני באמצעות חקיקה.
חוק ה-CAN SPAM האמריקאים
בעל עסק ישראלי המעוניין לפרסם את מוצריו בארה"ב חשוב שיידע כי השימוש הפסול הרב שנעשה בפרסום באימייל, והרגישות הגבוהה לזכויות היחיד לפרטיות בארה"ב, חייבו את הממשל האמריקאי לחוקק חוקים המגדירים את גבולות המותר והאסור בתחום הפרסום באימייל כבר לפני שנים.חוק ה- CAN SPAM (ראשי תיבות שלControlling the Assault of Non-Solicited Pornography And Marketing act) נכנס לתוקפו בארה"ב בראשית 2004.
החוק מגדיר את חובותיהם של השולחים מיילים לצרכים שיווקיים, את העונשים הצפויים לאלה החורגים מחובות אלה, ומעגן בחקיקה את זכותו של הפרט לדרוש כי משווק יחדל לשלוח לו דואר מסוג זה.החוק האמריקאי מהווה במובנים רבים את הבסיס לתיקון מס' 33 בחוק התקשורת הישראלי משנת 2005, אשר מטרתו להסדיר סוגיות הנוגעות לפרסום אלקטרוני בכלל, ולדואר זבל בפרט, כאן בישראל. ההצעה נמצאת ממש בימים אלה בשלבים סופיים של חקיקה בכנסת.
אז מה בעצם אומר החוק הישראלי?
אלו הם עיקרי התיקון המוצע לחוק התקשורת הישראלי כפי שהם מפורסמים בעת כתיבת מאמר זה:
חוק האנטי-ספאם הישראלי כבר עבר קריאה ראשונה לפני כשנתיים אך נתקע בתוך המכונה הבירוקרטית עקב סכסוכים בין משרד התקשורת למשרד המשפטים. לאחרונה פרסם YNET כי שר התקשורת אטיאס מגביר את לחצו לקידום עניין החוק בימים אלה וכי החוק צפוי לעבור קריאה שנייה ושלישית בקרוב.
תקוותי כי מאמר זה יסייע לאלו המעוניינים להקדים תרופה למכה לעשות כן. האמת היא שכל מה שבאמת נדרש כדי להיות מוכנים לחוק החדש זה קצת שכל ישר ומוכנות להתחשב באחר, אשר בדיוק כמונו, ממש איננו נהנה מזבל - לא בתיבת הדואר שלו ולא בשום מקום אחר...
אהבתם?מעוניינים לקרוא עוד טיפים בנושא שיווק באימייל? אודה על ביקור בעמוד המאמרים בנושא שיווק באימייל של חברת ReaderImpact כאן:
http://www.readerimpact.com/readerimpact-email-marketing-tips.html
הכותב איננו עו"ד - אין לראות בכתוב במאמר זה ייעוץ משפטי מכל סוג שהוא. העושה שימוש בתוכן זה עושה זאת על אחריותו בלבד.
האתיקה של הפרסום באימייל נסמכת על הבנה אחת פשוטה: תיבת הדואר הנכנס של אדם היא חלק מהמרחב הפרטי שלו, בדיוק כמו סלון ביתו. על פי עיקרון זה קל להבין שמשלוח דואר זבל לתיבת הדואר של אדם דומה למשלוח צוות קידום מכירות שיפרוץ לסלונו.
עיקרון נוסף לנושא הפרסום במייל הוא העיקרון של "השנוא עלייך אל תעשה לחברך". אם אינך נהנה לקבל דואר זבל מדוע אתה סובר שאחרים כן?אם אינך נהנה להביט בהצעות מסחריות אנונימיות ונטולות כל רלוונטיות לך ולחייך, מדוע אתה סובר שמישהו אחר כן?
אתה צריך ויאגרה/שעון מזוייף/הלוואה מפוקפקת?
לא?
תאר לך שגם אני לא...
בעולם אוטופי היו שתי התובנות האלה מספיקות כדי ליצור מצב בו דואר זבל לא היה קיים אך לצערי העולם רחוק מלהיות אוטופי. למעשה היום למעלה מ-80% מכלל תנועת הדואר האלקטרוני בעולם היא תנועה של דואר זבל. הנזק לכלכלה העולמית כתוצאה ממצב זה מוערך בלמעלה מ-25 מיליארד דולר בשנה, עפ"י נתונים אותם מפרסם האו"ם.
חוק בה להסדיר סוגיות ומקרים בהם האתיקה והמוסר האישי אינם מספקים מניע חזק מספיק כדי שכללי התנהגות אנושית נאותה ישמרו. חוקים נדרשים גם במקרים בהם התפתחויות טכנולוגיות או מדעיות יוצרות סיטואציות חדשות ובלתי מוכרות אשר מעצם הגדרתן הם נטולות מרחב התנסות אנושי מספיק כדי שתתפתחנה עבורן אתיקה וכללי ההתנהגות נאותים. המרחב האינטרנטי בכלל, ומרחב הדואר האלקטרוני בפרט, הם מרחבים אשר תנאים האלה מתקיימים בהם ללא צל של ספק, והם אכן מהווים כר פורה לפעילות בלתי חוקית ובלתי אתית ענפה, ועל כן במקומות רבים בעולם, ובראשם ארה"ב, הממשל הסדיר את נושא הפרסום בדואר האלקטרוני באמצעות חקיקה.
חוק ה-CAN SPAM האמריקאים
בעל עסק ישראלי המעוניין לפרסם את מוצריו בארה"ב חשוב שיידע כי השימוש הפסול הרב שנעשה בפרסום באימייל, והרגישות הגבוהה לזכויות היחיד לפרטיות בארה"ב, חייבו את הממשל האמריקאי לחוקק חוקים המגדירים את גבולות המותר והאסור בתחום הפרסום באימייל כבר לפני שנים.חוק ה- CAN SPAM (ראשי תיבות שלControlling the Assault of Non-Solicited Pornography And Marketing act) נכנס לתוקפו בארה"ב בראשית 2004.
החוק מגדיר את חובותיהם של השולחים מיילים לצרכים שיווקיים, את העונשים הצפויים לאלה החורגים מחובות אלה, ומעגן בחקיקה את זכותו של הפרט לדרוש כי משווק יחדל לשלוח לו דואר מסוג זה.החוק האמריקאי מהווה במובנים רבים את הבסיס לתיקון מס' 33 בחוק התקשורת הישראלי משנת 2005, אשר מטרתו להסדיר סוגיות הנוגעות לפרסום אלקטרוני בכלל, ולדואר זבל בפרט, כאן בישראל. ההצעה נמצאת ממש בימים אלה בשלבים סופיים של חקיקה בכנסת.
אז מה בעצם אומר החוק הישראלי?
אלו הם עיקרי התיקון המוצע לחוק התקשורת הישראלי כפי שהם מפורסמים בעת כתיבת מאמר זה:
• "... לא ישגר מפרסם דבר פרסומת באמצעות פקסימיליה, מערכת חיוג אוטומטי, הודעת דואר אלקטרוני או הודעת מסר קצר, בלא קבלת הסכמה מפורשת מראש של הנמען..."אין לשלוח לאדם דואר פרסומי ללא קבלת אישורו המפורש למשלוח זה. שליחת דואר זבל אסורה עפ"י חוק.
• "...הסכים הנמען לקבלת דברי פרסומת...רשאי הוא, בכל עת, להודיע למפרסם על סירובו לקבל דברי פרסומת, דרך כלל או מסוג מסוים, ולחזור בו מהסכמתו..."גם אם אדם הסכים כי ישלחו אליו מסרים פרסומיים באימייל, הרי שאותו אדם רשאי לחזור בו מהסכמתו זו בכל רגע.
• "...מפרסם המשגר דבר פרסומת בהתאם להוראות סעיף זה יכלול בו את הפרטים האלה באופן בולט וברור, שאין בו כדי להטעות:(-) ציון היותו דבר פרסומת... בכותרת ההודעה.(-) שמו של המפרסם, כתובתו ודרכי יצירת הקשר עימו.(-) כתובת תקפה של המפרסם ברשת האינטרנט לצורך משלוח הודעת סירוב.משתמשים באימייל לצרכים פרסומיים? דאגו לציין את העניין בכותרת ההודעה שלכם וודאו כי כל פרטי ההתקשרות שלכם, ובכלל זה הפרטים הדרושים לנמען המעוניין לחדול לקבל מכם דואר, נמצאים בהודעות שאתם שולחים.
חוק האנטי-ספאם הישראלי כבר עבר קריאה ראשונה לפני כשנתיים אך נתקע בתוך המכונה הבירוקרטית עקב סכסוכים בין משרד התקשורת למשרד המשפטים. לאחרונה פרסם YNET כי שר התקשורת אטיאס מגביר את לחצו לקידום עניין החוק בימים אלה וכי החוק צפוי לעבור קריאה שנייה ושלישית בקרוב.
תקוותי כי מאמר זה יסייע לאלו המעוניינים להקדים תרופה למכה לעשות כן. האמת היא שכל מה שבאמת נדרש כדי להיות מוכנים לחוק החדש זה קצת שכל ישר ומוכנות להתחשב באחר, אשר בדיוק כמונו, ממש איננו נהנה מזבל - לא בתיבת הדואר שלו ולא בשום מקום אחר...
אהבתם?מעוניינים לקרוא עוד טיפים בנושא שיווק באימייל? אודה על ביקור בעמוד המאמרים בנושא שיווק באימייל של חברת ReaderImpact כאן:
http://www.readerimpact.com/readerimpact-email-marketing-tips.html
הכותב איננו עו"ד - אין לראות בכתוב במאמר זה ייעוץ משפטי מכל סוג שהוא. העושה שימוש בתוכן זה עושה זאת על אחריותו בלבד.
אני מייק דרנל,
מעצב מתמחה בתקשורת חזותית עסקית ושיווק באינטרנט וממשק משתמש
www.ReaderImpact.com
אמן:
Digital Art Print Gallery
Your place to browse, review, and purchase original Pop and Abstract Art digital prints with biblical, erotic, Jewish, mythical, political, and technological themes
---
אני מנהל הקראייטיב ב-Oleh.com, מרצה ב-HIT
מעצב מתמחה בתקשורת חזותית עסקית ושיווק באינטרנט וממשק משתמש
www.ReaderImpact.com
אמן:
Digital Art Print Gallery
Your place to browse, review, and purchase original Pop and Abstract Art digital prints with biblical, erotic, Jewish, mythical, political, and technological themes
---
אני מנהל הקראייטיב ב-Oleh.com, מרצה ב-HIT